1. Home
  2. Algemeen
  3. Boodschappenlijstje maken

Boodschappenlijstje maken

Het lijkt vaak het meest makkelijke wat er is, maar toch kan een boodschappenlijstje maken voor nogal wat frustraties zorgen. Zeker als alles erop moet komen wat iedereen in huis wil. Iedereen kent wel de situatie dat je terugkomt van boodschappen doen en je ineens denkt aan een paar producten die je vergeten bent. Deze zou je wel ‘even onthouden’ of ‘later opschrijven’. Een bekende situatie voor iedereen. Wij geven je een aantal handige tips waarmee je de kans op het vergeten van boodschappen zo klein mogelijk maakt!

Een boodschappenlijst op papier of digitaal

Boodschappenlijstje maken

Er zijn ontzettend veel manieren waarop je een boodschappenlijstje kan maken, maar uiteindelijk komen ze in twee vormen: digitaal of op papier. Beide hebben voor- en nadelen, maar wij kiezen toch het liefst voor een digitaal lijstje. We komen er zo op terug waarom. Toch heeft een papieren boodschappenlijstje ook iets authentieks en sommigen vinden het gewoonweg prettiger om met een papieren boodschappenlijstje op pad te gaan. Wat dan handig kan zijn is om een notitieblokje aan de koelkast te hangen.

Een ander handig boodschappenlijstje is die van Fitly. Deze bestel je eenvoudig op Bol.com en is ontzettend overzichtelijk gemaakt. Je boodschappenlijstje is dan direct opgedeeld in verschillende categorieën. Zo kan je gemakkelijk zien wat je in welk deel van de supermarkt nodig hebt. Dit bespaart je tijd en werkt natuurlijk ontzettend fijn. Inclusief hokjes om de boodschappen in je karretje of mandje af te vinken.

Hang een notitieblokje aan de koelkast

Een notitieblok of boodschappenlijstje aan de koelkast hangen kan een wereld van verschil zijn. Is er iets op? Dan kan je dit direct opschrijven (of je partner) en krijg je nooit meer die hatelijk ‘oh ja, vergeten op te schrijven’. Een kleine moeite, maar enorm gemakkelijk. Het makkelijkste is om een notitieblok met magneet aan te schaffen. Deze plakt makkelijk aan de koelkast. Ze komen in tal van kleuren en maten, zoals deze op Bol.com!

Boodschappenlijstje maken in 5 stappen

Ga je de weekboodschappen doen? Dan begin je vaak met het maken van een boodschappenlijstje. Het kan echter ook handig zijn om direct iets op te schrijven als het op is, maar dit wordt nogal eens vergeten. Zeker als je met meerdere mensen in een huis woont en er één iemand verantwoordelijk is voor de boodschappen. Met onze 5 tips gaat het echter een stuk makkelijker!

Stap 1: controleer wat je nog hebt

Stap 1 is het controleren van je nog in de koelkast, vriezer en voorraadkast hebt liggen. Is iets op, zet het op een lijstje. Zo voorkom je dat je per ongeluk dingen koopt die je nog hebt liggen en koop je niet teveel.

Stap 2: check aanbiedingen met wat je lekker vindt

Niets zo fijn als shoppen met korting en al helemaal met de weekboodschappen. Deze kunnen behoorlijk oplopen als je alles lukraak koopt. Check de aanbiedingen van je favoriete supermarkten en markeer wat je lekker vindt.

Stap 3: bedenk een weekplanning

Dé truc om niet met veels te veel thuis te komen is een weekplanning maken. Hiermee weet je zeker dat je precies voldoende koopt en geef je niet onnodig geld uit. Daarnaast hoef je niet elke dag naar de supermarkt of verswinkels om je inkopen te doen. Dat bespaart je ook nog eens tijd. Ideaal is om de weekplanning om de aanbiedingen heen te plannen. Zo bespaar je helemaal geld en eet je ook nog eens gevarieerd en precies wat je lekker vindt.

Stap 4: een boodschappenlijstje maken

Nu je precies weet wat je nodig hebt is het tijd om het boodschappenlijstje te maken. Schrijf op wat je allemaal nodig hebt. Onze voorkeur gaat uit naar een digitaal boodschappenlijstje. Deze kan je zometeen namelijk gemakkelijk delen. Zorg er daarnaast voor dat je jouw lijstje zo indeelt dat je de makkelijkste route door de winkel kan lopen. Zo hoef je niet steeds kriskras door de winkel te banjeren.

Stap 5: maak je lijstje digitaal en deel deze eventueel

Zoals gezegd gaat onze voorkeur ernaar uit om het boodschappenlijstje digitaal te maken. Deze kan je makkelijk delen met de rest van het huishouden en kan je het makkelijkste aanpassen. Moet er iets af dat je toch niet nodig hebt, dan wordt het niet zo’n gekras op het lijstje. Daarnaast kunnen anderen eenvoudig iets toevoegen als er nog wat ontbreekt. Zo behoud je het overzicht en dat is wel zo prettig!

Menu